מהלך תפירת קנטים לשטיח בעבודת יד. תפירה קנט כפול לשטיח

                                תיקון קנטים לשטיח


תיקון קנטים בעבודת יד  

קנטים של שטיח הוא הגימור  שלצדי אורך השטיח. הקנטים הם לרוב תוספת חוט צמר שמלופף על השטיח בקצה לעיתים ליפוף אחד לעיתים שני ליפופים שנקרא קנט שמיניה המזכיר בליפופו צורה 8 ויש גם ליפוף שלישיה ואף רבעיה, בהמשך אסביר מה ההבדלים ואיך זה נראה בתמונות.

קנטים שלצדי השטיח בדומה לפרנזים מתבלים בשימוש ויש לחדשם מדי כמה שנים שחיקה זו מתבטאת באיכות הצמר שלופף ובגובה ה pile שזה גובה הצמר של השטיח עצמו, כמובן שככל שהשטיח שחוק ומשופשף יותר וגובה הpile נמוך יותר כך הקנטים חשופים לשחיקה, גובה צמר של שטיח  גבוהה פשוט מגן על הקנט בזמן דריכה והנעל לא מגיעה לקנט. שטיחים סינים למשל שגובה הצמר שלהם גבוהה מאד ונשחקים לאט כמעט והקנטים שלהם לא מתבלים ואין צורך לתקנם. 

דבר חשוב שכדאי לדעת שמתקני שטיחים לעולם לא יספרו לכם שברוב המקרים קנטים מעט שחוקים זה לא אסון, השטיח לא מתפרק ונפרם מהצדדים היות וחוטי הערב שעוברים לאורך רוחב השטיח מגיעים לקצה וחוזרים לשורה הבאה שמעליהם כלומר חוט הערב סוגר ומשמש כהגנה שהשטיח לא יפרם מהצדדים וליפוף קנט הצמר הוא למעשה תוספת ליופי בלבד. אך יש יוצאים מן הכלל ובעל מקצוע הגון ייתן את דעתו מתי כדאי לתקן שזה כבר סכנה. לפעמים יש חוטי ערב חתוכים בקצוות בדומה לשטיחים פקיסטניים שאורגים בנול מספר שטיחים ליד השני ובסיום מפרידים ביניהם על ידי חיתוך חוטי הערב בסכין. וכן יש מצבים של בלאי גדול שמגיע למצב שגם חוטי הערב נקרעים. 


                                              בתמונות אלה תוכלו לראות סוגי קנטים שונים בליפוף אחד עד ליפוף רבעיה. 

תיקון קנטים לשטיח בעבודת יד

                                                               ליפוף קנט אחד נפוץ ברוב השטיחים הפרסיים

תפירה של קנטים לשטיח פרסי

                                                קנטים לשטיח ליפוף אחד בשני צבעים - נפוץ בשטיחים פרסיים מסוג שירז וסביבתה

החלפת ותיקון קנטים צדדי השטיח לשטיח אפגני עבודת יד.

                                              קנט לשטיח אפגני שלוש ליפופים נפוץ גם שטיחים קווקזים ושטיחים טורקים

קנטים לשטיחים בעבודת יד כהן שטיחים

                                         קנטים לשטיח אפגני בלוצ'י מיוחדים ארבע ליפופים וגם צבעונים כל 5 סנטימטר שינוי צבע


ליפוף שמיניה [כפול] ועד ליפוף רבעיה מצריך עבודה אומנותית מיוחדת עם כושר מיומנות של המתקן וזמן עבודה ארוך מאד שיכול להגיע לפי 4 מזמן עבודה של ליפוף קנט אחד. בעל מקצוע מיומן מזהה בקלות לשטיח אם תוקנו לו הקנטים בעבר או שזה הקנטים האורגינליים שלו ואני כאחד כזה מעולם לא ראיתי בארבעים שנות עבודתי עם אבי שבמקצוע 62 שנה תיקון של שטיח שהיה לו במקור קנט כפול או יותר שתוקן לקנט כזה המקורי, תמיד אבל תמיד מתוקן בליפוף אחד גם אם המקור היה שונה. ולמה? ככה כי זה הרבה יותר קל וחסכוני והלקוח אף פעם לא שם לב לזה. גם אם יש בעיות לשטיח בקצוות כמו  שחיקה או קרעים המתקנים מגדילים ראש ואף מקצרים את השטיח בסנטימטר ויותר כדי לחסוך את התיקונים וגם לכך לקוחות לא שמים לב. אני בלא מעט מקרים מסב את תשומת לבם לכך שהשטיח קוצר בתיקון הקודם. 

רוב המקומות שתמסרו את השטיח לתיקון לא תפגשו את המתקן עצמו שיעבוד על השטיח שלכם, הסוחר מעביר לצד שני את התיקון שמקבל את שכרו לפי המטרים שהוא תופר והתוצאה בהתאם ולא כל כך מעניין אותו טיב התיקון ודרישות מיוחדות של הלקוח.

כשאני מגיע ללקוח אני מסביר במפורש על כל ההיבטים הללו ויש שטיחים יוקרתיים שיש משמעות לערכם בתיקון לא מקצועי מעבר ליופי שגם נפגע. ורק אני הוא שיתקן את השטיח שלכם.

הכנת קנטים לשטיח פרסי בעבודת יד לפני התפירה לשטיח.

                                                                הכנת קנטים שלישיה בעבודת יד נול לפני תפירתם לשטיח.

איך מתבצע תיקון קנטים לשטיח פרסי או כל שטיח עבודת יד אחר?

חידוש קנטים לשטיח הוא מלאכה לא פשוטה ונדרש יידע וניסיון רב לתפירת קנטים לשטיחים. באופן כללי  ישנם שני אפשרויות לתיקון צדדי אורך שטיח.

 1. ליפוף חוט צמר על הקנט הישן או פרימה של הקנט הישן וליפוף חוט צמר ישר על השטיח. 

 2. חיתוך הקנט הישן, הכנה מראש של הקנטים בליפוף אחד או יותר,  ואז תפירתם לשטיח בחוט תפירה דק. בתמונה שמעל דוגמה להכנה של קנט משולש [ כלומר שלוש ליפופים ] לפני התפירה לשטיח.

התפירה לשטיח -

כמובן שזה השלב החשוב ביותר מעבר לזמן הרב שנדרש להכנת הקנט מראש יש חשיבות עליונה לטיב התפירה ואופן חיבורו לשטיח . התפירה חייבת להיות עמוקה לתוך השטיח לפחות 2 ס"מ [כ 5 שורות אריגה] בעזרת פלייר מיוחד ולא עם היד או אצבעון. וכן תפירה צפופה כלומר המחזורים בין יציאה וכניסה של חוט לשטיח לא יותר מס"מ אחד דבר שלא כולם מקפידים לעשות כדי לחסוך זמן ואני רואה לא מעט מקרים שניתן להעביר אצבע בין הקנט לשטיח בתפירה דלילה.  בנוסף חוט התפירה חייב להיות נסתר מגב השטיח.

אנו בכהן שטיחים מבטיחים לכם תיקונים ברמות הכי גבוהות שיש ללא פשרות עם הגינות ויושרה וכמובן במחירים הוגנים. ויוצע גם חלופות זולות יותר במקרים שאין צורך להשקיע בשטיח.  ניתן גם בניגוד למקומות אחרים לתקן רק חלקים שנפגעו ולא כל האורך ולחייב רק את החלק שתוקן לכן חשובה כאן התאמת הצבע המחודש לצבע המקורי שבשאר השטיח.

חוטי צמר 

עם השנים בארץ נעשה רק קשה יותר ויותר להשיג חוטי צמר משובחים לתיקוני שטיחים, עקב חיסול של ענף הטקסטיל בארץ והמעבר ליבוא. מפעלי שטיחים שהיוו מקור עיקרי לרכישת חוטי צמר טובים כולם נסגרו והדרך היחידה לרכישה היא ביבוא . אך יש עם כך בעיה, מתקני שטיחים טובים צריכים שיהיה ברשותם מבחר עצום של צבעים וכדי להזמין חוט מחו"ל יש להזמין לפחות כמה מאות ק"ג של חוט מצבע אחד בלבד, אני חושב גם אם כל מתקני השטיחים בארץ יתאחדו לקנות יחדיו עדיין מדובר בכמויות לא כדאיות לרכישה לכן רובם מתקנים בחוטים אקריליים סינטטיים או בצבעים לא מתאימים. או קניית חוטי צמר בחנויות לסריגה שחשוב לציין שהם חוטים אחרים מנופחים יותר וכלל לא מתאימים לשטיחים אפשר לתקן איתם אך יתבלו מהר מאד. 

אנו בכהן שטיחים זיהינו את המגמה בזמן ובשיתוף של מר חיים איתני הבעלים של שטיחי כרמל שהוא גם חבר ילדות של אבי מאפגניסטן, אפשר לי לרכוש כמויות של שאריות גלילים מהמחסן במבחר עצום של צבעים ועובי חוטים בניהם גם חוטי צמר משובחים מניו זילנד.


  חיים איתני משמאל הבעלים של שטיחי כרמל בביקור אצל כהן בנימין הבעלים של כהן שטיחים

חוטי צמר שטיחי כרמל

חוטי צמר שטיחי כרמל תוצרת ניוזילנד חוטים משובחים וחזקים עמידים לאורך שנים. 


צביעת חוטים -

אני לא מעט שומע גימיקים של צביעת חוטים שיתאימו לשטיח שלכם ובכן זהו גימיק שיווקי בלבד. חיזוי צבע בזמן הצביעה ועד ליבוש החוט מתקבל גוון שונה וכמעט בלתי אפשרי לחזות צבע מסויים באמצעים ביתיים. בנוסף צביעה ביתית לא מחזיקה מעמד לאורך זמן והצבע משנה גוון עם הזמן. במפעלי צביעה יש תהליכים לייצוב צבע שלא ניתן באמצעים ביתיים.

הצביעה לחוטים לשטיחים שכן מתבצעת היא צביעת חוטי כותנה לתיקון פרנזים לשטיח ששם הדיוק לצבע וכמות גוונים פחות חשובים.

איך בוחרים צבע לקנטים?

הצבע של הקנטים הם לרוב בצבע הרקע של השטיח או הצבע של הרקע בשוליים. יש תמיד יוצאים מן הכלל בקנטים האורגינליים ובהחלט ייתכן צבע שונה מהרקע והכוונה לא שינוי גוון אלא למשל רקע אדום עם קנט כחול. בזמן תיקון קנטים בעבודת יד הלקוח יכול לבחור את הצבע שהוא חפץ.

אין לכך משמעות יתרה מלבד היופי הרצוי ושימוש בחוט איכותי.




מהלך תיקון קנטים לשטיח פרסי.

מהלך תיקון קנט לפוף אחד פשוט על ידי התופר תומר כהן דור רביעי למתקני שטיחים בכהן שטיחים.

שטיח פרסי קשן עם קנטים שחוקים לגמרי קרוב להיפרם השטיח.

שטיח פרסי מסוג קשן "ארדקן" שהקנטים שלו נשחקו לגמרי אך במזל השטיח נשאר סגור ולא נפרם וזה הזמן לתקנו.

שטיח פרסי מסוג קשן לאחר תיקון קנטים עם חוט צמר משובח והתאמת צבע מושלם

שטיח פרסי קשן לאחר תיקון קנטים בחוט צמר איכותי ובצבע מושלם בהתאמה לשטיח שבוצע על ידי כהן שטיחים תל אביב.


אולי תרצה לקרא גם  -  תיקון פרנזים לשטיח תיקון שטיח עבודת יד ניקוי שטיח מקצועי