גלישות צבע לשטיח - רסטורציה לשטיח אוריינטלי.

גלישות צבע לשטיח פרסי רסטורציה לשטיח


מה הוא גלישות צבע לשטיח? איך מתקנים? וכמה זה עולה?

גלישות צבעים לשטיחים הם ירידת צבע או מריחה של צבע מאזור אחד לאזור אחר בשטיח ששם הוא לא צריך להיות. איך זה קורה? התשובה לכך היא תמיד מים. נזקי מים לשטיח הם הנזקים השכיחים ביותר לשטיחים, שיטפונות קורות לא מעט בבית. בשטיחים תעשייתיים שברוב המקרים הסיב הוא סינטטי הצבעים שם יותר יציבים גם בגלל תהליכי הצביעה המבוקרת וגם בגלל שסיב סינטטי קולט לתוכו את הצבע יותר ביעילות. הבעיה מתעוררת בשטיחים פרסיים או עבודות יד אחרות מצמר שלעיתים יקרים לנו מאד. לא פעם אני נשאל על ידי לקוחות איך יכול להיות ששטיח כל כך יקר ועוד פרסי גולשים לו הצבעים?  כל שטיח עבודת יד צמר אם שנצבע בצבעים טבעיים מינרלים מן הטבע כמו תבלינים, קליפות שונות, או מן החי וכן כל הצביעה הסינטטית כרי אבקות שמומסות במים חמים לשם צביעה כולם וכן כולם יכולים לגלוש במגע ממושך עם מים. ישנם צבעים רגישים יותר וישנם פחות, תהליך התפרקות הצבע יכול לקרות במיידי ויכול לגלוש גם לאחר 24 שעות כמובן שמים חמים מזרז את התהליך. בשטיחים הצבע האדום הוא הרגיש ביותר וישנם שטיחים כמו שטיח פרסי נעין יוקרתיים בעלי צבע אדום שני שגולש במיידי. כמובן שבעל מקצוע טוב יידע לאבחן זאת ולמנוע גלישות צבע גם בתהליך ניקוי רגיל. אבל כאמור כל הצבעים מועדים לפורענות.

צביעת החוטים בשטיחים פרסיים או כול שטיח עבודת יד מצמר לפני האריגה נעשית לרוב בתנאים פרימיטיביים בבית ללא הקפדה יתרה על איכות הצבע ועמידותו. לא משתמשים במייצבי צבע לאחר הצביעה כמו שטיפה בחומץ והחוטים לא עוברים שטיפה נוספת לאחר הייבוש כדי להוציא עודפי צבע מהסיב. כמובן שחלק מהסיבות להוזיל עלויות ולחסוך זמן. בשונה לגמרי מצביעת חוטים שמיוצרים במפעל.

רוב השטיחים שניזוקים מגלישות צבע בכללם האדום הבעיתי ניתנים לתיקון. בשטיחי משי הבעיה גדולה אף יותר, סיב המשי לא קולט לתוכו את הצבעים בזמן צביעתם כמו בצמר ובמגע עם מים הצבעים מיד גולשים בצורה חזקה לפעמים ברמות שהדוגמה גם נמחקת ולא ניתן בשחזור לחזות את הדוגמה ולתקן. ברוב המקרים שאני נתקל בהם מגדיר אותם כטוטאל לוס.

מריחת צבעים אחד על השני בשטיח משי

לחץ על התמונה להגדלה. מריחת צבעים בשטיח משי .


מה הוא רסטורציה לשטיח? 

רסטורציה היא למעשה חידוש שיקום והחזרה למצב הקודם, החזרה עטרה ליושנה. הדבר נכון גם בתמונות ישנות ויש לחדש צבעים או רהיטים ישנים וכד'. בשטיחים המצב דומה אך יש לזכור שלא צובעים מחדש את השטיח וצבע שירד לא מוחזר. תהליך הרסטורציה הוא למעשה ניסיון להעלים את הצבעים שירדו על צבעים אחרים ולא צריכים להיות שם. תיקון שכזה הוא מלאכה אומנותית לכל דבר נדרש ידע וניסיון רב בלהתעסק בתחום מורכב זה שהוא מקצוע לכל דבר. ומשכך תיקון לא זול ולפעמים יש לשקול כדאיות מול קניית שטיח חדש.

אגב נזקים אלו מוכרים ברוב חברות הביטוח אם השטיח שלכם מבוטח. ובתנאי שהנזק נגרם כתוצאה מליקוי בבית כמו פיצוץ צנרת ולא סתם ששכחנו ברז פתוח בבית ומימיו גלשו מן הכיור החוצה לשטיח. כמובן שכל מקרה לגופו ויש לבדוק עם הסוכן שלכם. כדאי לדעת שישנם חברות ביטוח שדורשות שהשטיח יתוקן על ידי בעל מקצוע מטעמם ואף החתימו אתכם על כך במעמד החוזה. וכאן המקום להתעקש ולדרוש בעל מקצוע מטעמכם שאתם סומכים עליו ועל מקצועיותו. כיום חברות הביטוח זורמים עם הלקוח מכוון שעם הזמן גם הם הבינו שבתחום זה לעבוד עם רסטורטור זול לא הכי משתלם. לא מעט חפרים בתחום.

תהליך התיקון

החומרים שמשתמשים כדי להלבין את הצבע שגלש חוזקם משתנה לפי המינון ולפי הזמן שהם מושמים על השטיח החומר ממשיך להלבין מספר שעות גם לאחר היישום ומוקשה מאד לחזות תוצאות אופטימליות ללא ניסיון רב. צבע אדום למשל שגולש על צבע חום אנו לא רוצים לפגוע בצבע החום אלא לתקוף רק את הצבע האדום לכן המינונים של חוזקת החומר והעבודה העדינה עם מכחול בשילוב אדי חום כדי לא לפגוע בצבעים שאנו לא רוצים היא מיומנות נרכשת וחוש אומנותי שלא מתאפשר לכל אחד .

אנו בכהן שטיחים עם ניסיון בתחום של למעלה מ 60 שנה באהבה למקצוע. בצפייה בגלריית תיקון שטיחים לפני ואחרי ניתן לאבחן את חוש האומנות שזה התחום שלנו. מהמובילים בארץ בתחום ניקוי ותיקון שטיחים ובטיפול בנזקי שטיח.

מדוע הצבעים לא גולשים בתהליך הניקוי ?

אכן יש סכנה לזליגה של צבעים בתהליך הניקוי השטיחים מכוון שהשטיחים נרטבים אך הכול בצורה מבוקרת. יש דגש רב לשטיחים רגישים בפרט שטיחי משי. שימוש ברמת ph נמוך של המים וייבוש השטיח מהר ככל שאפשר על ידי ציוד שמתאפשר רק בתנאי מפעל כמו מסחטות וחדרי ייבוש מבוקרים ברדיאטורים ייעודים.

כמה עולה תיקון הפרדת צבע לשטיח ?

מכוון שתהליך זה כה מורכב טווח המחירים משתנה משטיח לשטיח ותלוי בעיקר במורכבות וסוג הצבע שגלש, איכות הצמר וכמובן גודל השטיח. גודל השטיח הוא מרכיב חשוב אפילו אם הנזק רק בחציו מכוון שכל השטיח עובר טיפול לשם איזון צבעים. המחיר יכול לנוע בין 400 ש"ח ועד 1000 ש"ח לכול מטר רבוע של שטיח. יש לקחת בחשבון שלעלות התיקון מתווסף עלות ניקוי שטיח שחייב לבוא בשילוב לתיקון זליגת צבעים לשטיח. כאמור ההצלחה בתיקונים שכאלה תלויה במיומנות וניסיון של המתקן ואין 100%. יש מקרים שהשטיח מאבד צבע גם במקומות שלא נוגעים ובתהליך הרסטורציה לא מוחדר צבע חדש. 


גלישת צבעים בשטיח פרסי כתוצאה מהרטבות

גלישת צבעים בשטיח פרסי מסוג איספהאן כתוצאה מהרטבות ממים של מזגן דולף.

שטיח פרסי איספהאן לאחר תיקון הפרדת צבעים רסטורציה לשטיח.

אותו שטיח שלמעלה לאחר תיקון הפרדת צבעים רסטורציה אצל כהן שטיחים תל אביב מומחה לתיקון שטיחים עם ניסיון של מעל 60 שנה.       ניתן ללחוץ על התמונה להגדלה.


שטיח טורקי שניזוק מהצפת מים עם גלישות צבעים


שטיח טורקי שניזוק מהצפת מים וצבעיו גלשו בעיקר צבע אדום על צבע הלבן.

שטיח טורקי לאחר תיקון גלישות צבעים

שטיח טורקי לאחר תיקון גלישות צבעים בו הצבע האדום גלש על צבע הלבן.


צד שמאל לפני תיקון וצד ימין לאחר תיקון




לכול התייעצות או שאלה ניתן להתייעץ ללא תשלום רצוי בליווי תמונות בווצאפ לטלפון 052-2946166 ארז