איך מבדילים בין שטיח עבודת יד לשטיח עבודת מכונה

שטיח מכונה בחיקוי מושלם לעבודת יד.

שטיח זה מכונה בחיקוי מושלם שגם מומחים יתקשו לזהות. השטיח צולם ברודוס יוון אזור תיירות והמוכר טען שעבודת יד משי עם מחיר מופרז . השטיח ללא תווית כמובן מסיב ויסקוזה ותוצרת טורקיה. מאחור אין חוטי ערב בולטים, הפרנזים נראים המשכו של השטיח ואין גימור קנטים.

איך מבדילים בין שטיח עבודת יד לשטיח עבודת מכונה.

איך מזהים שטיחים בכמה צעדים פשוטים.

מאמר מושקע עם תמונות וטיפים שלא תראה באף אתר אחר אין להעתיק מאמר זה ללא רשות.

אחת השאלות הנפוצות שאני נשאל על ידי הלקוחות "קבלתי שטיח ואני לא יודע מה הוא, איך אוכל לזהות אם עבודת יד או לא? "

כאן במאמר זה נועד לעזור לכם לדעת מה מקור השטיח שלכם. איך מזהים שטיח פרסי. אם עבודת יד מזרחי אוריינטלי או שטיח עבודת מכונה חיקוי מתוצרת כרמל בלגי וכדומה. הבדיקה תיעשה בשלבים פשוטים כאשר בכל שלב יש יוצאים מן הכלל ועדיין לא נחליט מה מקור השטיח ונעבור לשלב הבא עד השלב הסופי שמצריך קצת יותר ידע והבנה והשלב הבטוח.

לפני הבדיקה נחפש באחת הפינות של השטיח מהצד האחורי אם מודבק בגבו מדבקה מה שנקרא תווית זיהוי עם נתונים: שם השטיח, מידות, צבע, הרכב סיב, מדינת ייצור וכדומה.  ננסה לקרוא על כמה נתונים שיכולים כבר בהתחלה להסגיר את מוצאו. טיפ קטן אם המדבקה מודבקת חזק ולא ניתן להוציאה ביד ברוב המוחלט זה מעיד על שטיח עבודת מכונה. בשטיחים עבודת יד המדבקות ניתנות להוצאה בקלות או שהן תפורות לשטיח או שמחובר על ידי סיכות מהדק. דבק שנשאר על השטיח מזיק לשטיח ופוגע בערכו. אם הרכב הסיב סינטטי, פוליפרופילן, היט-סט, ויסקוזה זה שטיח מכונה. אם השטיח תוצרת ישראל בלגיה או איטליה זה שטיח מכונה. במדינות אלה לא מייצרים שטיחים מסחריים בעבודת יד. אם מדובר בארץ ייצור טורקיה, מצרים, רומניה, בולגריה במדינות אלה כן אורגים שטיחים בעבודת יד אך עדיין זה לא אומר שהשטיח שלכם עבודת יד.

אם השטיח ללא מדבקה או שהיא נפלה או מחוקה או למי שסתם רוצה לדעת שלא עובדים עליו בזמן קנית שטיח חדש ואיך לזהות שטיחים פרסים נועד מאמר זה. נמשיך לבדיקות הבאות.

מראה חזותי - נסתכל על השטיח למראה כללי על קווים ישרים כמו סרגל אפשר להיעזר בקו ישר של הריצוף ברצפה ולראות אם הוא מקביל במדויק לקצה של השטיח גם מצד הקנטים וגם מצד הפרנזים. קווים ישרים מדי מקור השטיח מכונה. שטיח עקום או קונוס או שהדוגמא לא ישרה [ ראה תמונה] מקורו יד. אך לא נסתמך רק על בדיקה זו מכוון שבהחלט יכול להיות שטיח יד באריגה ישרה ומדוייקת וגם שטיח מכונה ישן שהתעקם והתעוות עם השנים.  נדיר אך בהחלט אפשרי.

שטיח פרסי בכטיאר עקום

שטיח פרסי בכטיאר עקום שימו לב שהשטיח עקום בצדו השמאלי וגם בבורדור [מסגרת] המרחקים לא שווים במרכז לעומת החלק העליון מסומן בחצים.


בדיקת קנטים - בשטיח עבודת יד צדי השטיח שנקראים קנטים מלופפים על הקצה השטיח בדרך כלל כמה מילימטרים לתוכו  ולעיתים קנט מלופף כפול או שלישיה ויותר ראה 4 תמונות  למטה יותר. לעומתם קנטים בשטיח מכונה הליפוף לא לגמרי ליפוף חוט הצמר לא באמת חודר לתוך השטיח ויש חוט נוסף חוט תפירה דק שבדרך כלל בצבע שונה מחוט הצמר ושמחזיק את הצמר ראה תמונה. המעיין ליפוף הזה תופס מהשטיח סנטימטר אחד באופן קבוע. בשטיחי ויסקוזה דקים רוחב הקנט 5 מילימטר בלבד. ברוב המקרים ליפוף חוט הצמר הוא בכלל חוט אקרילי סינטטי.

קנטים עבודת מכונה לשטיח כרמל

קנטים עבודת מכונה לשטיח מכונה כרמל - שימו לב לחוט התפירה בצבע חום שמחזיק את החוט קנט הכחול. לחץ להגדלה

קנטים מכונה לשטיח

קנטים עבודת מכונה לשטיח מכונה טורקי עם ליפוף חוט סינטטי בצבע בז' וחוט דיג תפירה שקוף. לחץ להגדלה.

קנטים לשטיח ויסקוזה 5 מלימטר רוחב

קנטים לשטיח ויסקוזה עבודת מכונה בלגי רוחב הקנט 5 מילימטר בלבד. ודרך אגב מכונת תפירה לקנטים כאלה לא קיימים בארץ במקרה של שחיקה וצורך לתיקון יוחלפו לקנט רגיל שברוחב 10 מילימטר כמו בתמונות מעל.


4 התמונות כאן למטה דוגמאות לקנטים בעבודת יד.

קנטים יד ליפוף אחד פופולריקנטים יד 4 ליפופים וצבעים שוניםקנטים יד 3 ליפופיםקנטים יד 2 ליפופים שטיח קזאק

למאמר נרחב על קנטים לשטיח קרא תיקון קנטים לשטיח


בדיקת פרנזים - בשטיח עבודת יד הפרנזים הם המשכם של חוטי השתי והם יוצאים מתוך השטיח ועשויים כותנה צמר או משי אם ננסה למשוך אותם החוצה נרגיש שהם יוצאים מבסיס השטיח והוא גם נמתח במעט.  


פרנזים אורגינליים שיוצאים ישירות מתוך בסיס השטיחפרנזים אורגינליים היוצאים מתוך בסיס השטיח עם סיומת קילים

טיפ - פרנזים העשויים מחוט צמר כמעט תמיד יהיו לשטיחים בעבודת יד. בעבודות מכונה לא משתמשים בחוטי צמר לפרנזים. 

לעומתם בשטיח עבודת מכונה ישנם 4 דרכים לסיומת השטיח.

  1. השטיח מסתיים כ שלושה סנטימטרים ללא פלומה מקופל לאחור ומודבק לגבו . ראה תמונה 1

  2. סגירה בקנטים מכונה בדומה בדומה לצדדי השטיח. ראה תמונה 2

  3. פרנזים מכונה שהם מוספים לשטיח על ידי ליפוף על קצה השטיח כשני סנטימטר לתוך השטיח, ניתן להוציא על ידי משיכה ביד ועשויים מכותנה ראה תמונה 3.

  4. פרנזים סרט מוכן מראש לעיתים עם קשרים שגם כן עושה מכונה בדומה לעבודת יד וחיבורו לשטיח מתבצע בתפירה במכונה עם חוט תפירה דק שמתחבר על קצה השטיח המסתיים ללא פלומה כשני סנטימטר מסוף השטיח. פינותיו מתקפלות מתחת לשטיח. עשויים מכותנה או ויסקוזה לשטיחים דמוי משי. ראה תמונות 4-5.

  5. 1. גימור שטיח קיפול והדבקה2. סגירה בקנטים בדומה לצדדים3. סיומת פרנזים מכונה לשטיח4. פרנזים סרט בהוספה לשטיח5. פרנזים סרט בהוספה לשטיח פינה מקופלת

    למאמר נרחב על  פרנזים לחץ תיקון פרנזים לשטיח

כמובן שגם בדיקת קנטים ופרנזים לא ניקח כמובן מאליו ובהחלט יתכן שטיח יד ישן שבעליו חידש לו קנטים ופרנזים בעבודת מכונה כדי להוזיל עלויות. אם נדע שהשטיח לא תוקן בעבר מעולם בדיקות אלה די אמינות ומספקות. 

הבדיקה האחרונה והאמינה ביותר שמצריכה ידע והבנה לעיתים ניסיון של שנים אנסה להסביר כאן. אם החושים שלך מספיק טובים תוכל\י לזהות בקלות.

בדיקת סוג האריגה קשר או ירי - לבדיקה זו נצטרך להתבונן מצדו האחורי של השטיח לצד הקדמי אין כל משמעות לכן נהפוך פינה ונסתכל על הגב בדיוק כמו שמוסכניק מעלה את רכבו על הליפט ובודק מלמטה. אנו רוצים ללמוד את סוג האריגה כלומר איך מבדילים בין קשר יד לקשר מכונה שלמעשה לא קשר כלל אלא tufted יריה של חוט בצורה ח המוחזק בלחץ על ידי השורות שלידו. אם נצליח לאחוז בפינצטה בחוזקה קשר של שטיח מכונה מגבו ונמשוך הוא יצא החוצה לעומת קשר של שטיח עבודת יד שלא יצא. כמובן שלא נרצה לעשות נזק לשטיח בבדיקה זו וננסה ללמוד את ההבדלים בין שני הסוגים. אם קראתם את המאמר מדריך איך לקנות שטיח עבודת יד שם מוסבר על צפיפות שטיח כלומר כל שטיח עבודת יד ארוג בשורות לרוחב השטיח מצד לצד ובסיום כל שורה מעבירים בין חוטי השתי חוט ערב אחד או שניים גם כן לרוחב השטיח לפני שממשיכים לארוג את השורה הבאה שמעליה. חוטי ערב אלה לעיתים דקים וכמעט ולא נראים ולעיתים עבים ומבצבצים בין השורות ויוצרים הפרדה בין השורות ישנם מקרים בהם גם חוט הערב יותר רחב מעובי הקשר עצמו. ראה תמונות.

גב של שטיח עבודת יד

גב של שטיח פרסי עבודת יד. לחץ על התמונה להגדלה שימו לב לחוט הלבן שהוא חוט הערב שעובר מצד לצד לרוחב השטיח בין השורות. אין אחידות הקווים לא ישרים לעיתים חוט הערב הלבן עבה יותר ולפעמים דק יותר לאורך השורה. 

שטיח פרסי נעין גזור לראות איך בנוי

שטיח פרסי מסוג נעין גזור כדי לבדוק איך ארוג. שימו לב לחוטי הערב העבים יחסית שעוברים לרוחב השטיח ומשכתי אותם החוצה כ 5 חוטים ראו איך מתגלים חוטי השתי הדקים יותר מחוט הערב. בשיטת אריגה של שטיח זה למרות שחוטי הערב עבים מאד הם כמעט שלא נראים מאחור מכוון שהם שקועים פנימה יותר על ידי חוט ערב נוסף דק יותר שגזרתי שלא יבלבל אתכם..

טיפ - בשטיח עבודת יד השורות האלה יראו רק לרוחב השטיח ולא לאורכו. למעט שטיחים שנארגו הפוך [ממש נדיר] כמו שטיחי ג'לאר או שטיח תמונה רחב ואז גם הפרנזים הם לאורך השטיח ולא לרוחב.

 חשוב מאד להבין נקודה זו. ובלי קשר חשוב שנדע שטיחי יד טובים חוטי הערב דקים וכמעט שלא נראים בין השורות מאחור. וכך גם נוכל לראות את סגנון השורות שלא אחידות לעיתים שורה עבה ולעיתים דקה באותו שטיח כמובן וגם הבדלים באותה שורה עצמה. השורות גם לא ישרות ואחידות. חשיבות חוט הערב הוא להקנות חוזק לשטיח בלעדיו השטיח יצא מהנול בצורת מקרוני פסים לא קשורים אחד לשני. חוטי הערב יוצרים רשת בעזרת חוטי השתי שעליהם מתווסף חוטי הצמר שיוצרים את הפלומה הנעימה וכמובן הדוגמא לפי בחירת צבעים. בשיטת אריגה זו של שורה קשירה צמר פלומה ושורה חוט ערב והידוקו במסרק מיוחד ושוב אריגת שורה ושוב חוט ערב וחוזר חלילה  כתוצאה מכך חוטי השתי שלאורך השטיח מוסתרים ולא נראים מהגב ובטח שלא מלפנים הם רק נראים בזמן האריגה ובסיומת השטיח שהם הפרנזים. כתוצאה מהידוק שורות הקשרים בזמן האריגה גם חוטי הערב עלולים להעלם מעיננו זה תלוי בעובי החוט וחוזק ההידוק אך ברוב המקרים הם נראים או מבצבצים במעט. בשטיחים יוקרתיים בהם חוט הערב דק מאד הם לא יראו כלל מאחור ודוגמת השטיח תיראה ברורה וחדה גם מאחור יש אף שיטענו שיותר יפה מאחור. דבר שלא יקרה ברוב שטיחי המכונה.

דוגמאות נוספות לגב שטיחים עבודת יד.      טיפ - רוב חוטי הערב הם כותנה בצבע לבן .

שטיח פרסי בכטיאר חוט הערב בצבע לבן בולט לעין בין השורות לרוחב השטיחשטיח טורקי מנצ'סטר חוט ערב לבן דק לעיתים נראה לעין ולעיתים לא עובר כמובן לרוחב השטיחשטיח אפגני אריגה דקה -שימו לב כאן חוט הערב דק ובצבע אדום ועובר  לרוחב השטיחשטיח אפגני קזאק עם חוט ערב לבן דק עובר לרוחב השטיח. אל תתבלבלו התמונה מסובבת.

כאן למטה הוספתי צילום נוסף של שטיח אפגני צפוף במיוחד בו לא נראים חוטי הערב בין השורות כלל התמונה צולמה עם הפרנזים שתוכלו לזהות איכן רוחב השטיח. לחץ על התמונה להגדלה שימו לב שלא רואים כלל את חוטי הערב ואין הפרדה בין השורות. יש תחושה שהשורות דווקא לאורך השטיח וזאת כי הקשרים מלופפים על חוטי השתי ומכוון שהוא חוט עגול נוצר מעין חריץ בין חוטי השתי שיש עליהם קשרים לאורך השטיח. במקרים שכאלה גם דוגמת השטיח נראית בברור גם מצדו האחורי שבדרך כלל נחשב לשטיח איכותי יותר.

שטיח אפגני צפוף ביותר שחוטי הערב לא נראים


לעומתם בשטיח עבודת מכונה גם כן מורכב מחוטי שתי וערב בדומה לאריגת יד אך בדיוק הפוך כלומר חוטי הערב מוסתרים ולא נראים לעין מהגב ואילו חוטי השתי הדקים שבשטיח מכונה כן נראים לעין הולכים לאורך השטיח והם לא הפרנזים הם דומים יותר לחוט תפירה דק שני חוטים בהצלבה בין כול שורה לאורך. ואילו חוטי הערב בשטיח מכונה עשוי יוטה עבה חוט זול וקשה הנותן לשטיח יציבות. ראו תמונה 

שטיח מכונה אדורוס גזור כדי ללמוד איך בנוי

לחץ להגדלה -  בתמונה זו שטיח איכותי עבודת מכונה אודורוס צמר שגזרתי לבדיקה, פירקתי כשלושה חוטי ערב שעליהם ירוי החוט צמר עדיין נשארו על חוט הערב יוטה שבצבע בז' ולחדי עין ניתן לראות את חוטי השתי הלבנים שמתגלים מבסיס השטיח.


מצביע על חוט הערב היוטה ומסומן ב 3 חצים שחוריםמצביע על חוט השתי הכותנה הלבנה

בתמונות אלה כוון השטיח משמאל לימין זה רוחב השטיח, ומלמטה למעלה אורך השטיח.

אם אתם מבולבלים וכדי לעשות סדר חוטי השתי הם החוטים שהולכים לאורך השטיח [מפרז לפרנז] ואילו חוטי ערב הולכים לרוחב השטיח [מקנט לקנט] . כל שטיח גם אם עבודת יד וגם עבודת מכונה חייבים בחוטים אלו. הם יוצרים מן רשת בסיס שעליהם נקשרים חוטי הצמר אם בקשר ואם בירי. 

גב של שטיח כרמל מכונה קינג

גב של שטיח עבודת מכונה כרמל - שימו לב איך חוטי השתי [חוט לבן דק] עובר לאורך השטיח בתמונה זו מלמעלה ללמטה בשורות אחידות וישרות. לחץ להגדלה.


לסיכום: איך מזהים שטיח פרסי בשטיח יד השורות נראות לרוחב השטיח לא תמיד ישרות ואחידות בהן חוט השתי מוסתר וחוט הערב גלוי  אם יותר ואם פחות לעומתן בשטיח מכונה השורות נראות לאורך השטיח בקווים ישרים ואחידים כמו סרגל. בשטיח מכונה הדוגמא גם לא נראית בברור מצדו האחורי בגלל האשפרה הדבק שמורחים בגבו. ישנם שטיחים שבהם הגב חלק כלומר לא רואים דוגמה כלל וברור שאלה שטיחי מכונה.

גב חלק לשטיח מכונה מסוג מרים

גב חלק לשטיח מכונה מסוג מרים שהיו נפוצים בשנות השמונים תוצרת ישראל שימו לב לקנטים ופרנזים שהם גם עבודת מכונה כפי שהוסבר למעלה.

שטיחים עם גב חלק כמו פטצ'ים [טלאים] שתפרו להם בטנה . הם עבודת יד הבטנה תפורה כדי להסתיר את החיבורים ולא חלק אינטגרלי מהשטיח.

 שטיח יד דק איכותי לעיתים ניתן לקיפול כמו שמיכה לעומתן רוב שטיחי המכונה שלא ניתנים לקיפול או יגרמו לנזק בזמן הקיפול. בשטיח יד הדוגמה תיראה בברור גם מאחור אלא אם כן חוטי הערב עבים מידי ומטשטשים את הדוגמה.

שטיח צמר עבודת יד רגיש למזיקים כמו עש בעיקר אם מאוחסנים, לעומתם רוב שטיחי הצמר עבודת מכונה מחוסנים לכך בתהליך צביעת החוטים.

בטכנולוגיות התעשיות של היום ישנם חיקויים ברמות גבוהות מאד ניסיתי לתת הסבר כללי וישנם לא מעט מקרים יוצאים מן הכלל ונדרש ניסיון של שנים כדי לעמוד על דקויות.

אם עדיין אתם לא מצליחים להבין מה מקור השטיח שלכם תוכלו לשלוח תמונה מגב השטיח אלי לוואצאפ 052-2946166 ארז ואשמח לעזור.


ולמי מאתנו ששמע על קשר טורקי וקשר פרסי ורוצה לדעת מה ההבדל ביניהם שיקרא המשך מאמר זה. 

על פניו ברמת העיקרון אין שום הבדל. קשר טורקי כשמו עשוי בשטיחים טורקים וגם קווקזים וקשר פרסי עשוי בשטיחים פרסיים וגם אפגנים. בשני המקרים הקשר קשור על שתי חוטי שתי, בשני המקרים יש שתי [2] קצוות חוטים לכל קשר ובשני המקרים הקשר לא יפתח בזמן שימוש. כאמור שני סוגי הקשרים מלופפים על שני חוטי שתי הקשר הפרסי חוט הצמר עושה סיבוב שלם סביב חוט השתי הראשון ואילו הקצה השני מלופף חצי סיבוב על השתי השני כלומר עובר רק מלמטה ראה איורים 1-3. לעומתם קשר טורקי חוט הצמר מלופף על שני חוטי השתי כל צד סיבוב שלם ושני הקצוות יוצאים ממרכז שני חוטי השתי, ראה איור 4. אין כמו איורים להבין זאת. ומכאן יש גם וריאציות שונות לפי השחלת חוטי הערב בין השורות לעיתים חוט ערב אחד לעיתים 2 ולעיתים 2 שאחד עבה מאד והשני דק מאד ובצורת זיגזג בין חוטי השתי. איור 1.

איור 1. קשר שטיח פרסי 2 חוטי שתי אחד ישר שני בזיגזגאיור 2. קשר שטיח פרסי חוט ערב אחד ישראיור 3. קשר שטיח פרסי שני חוטי ערב ישר בהצלבהאיור 4. קשר שטיח טורקי שני חוטי ערב ישר בהצלבה

לפי דעתי רוב סוחרי השטיחים לא יודעים להבדיל בין הקשרים לאחר שהשטיח כבר נארג וגמור או שלמעשה לא כל כך מעניין אותם אך לחדי עין ואוהבי שטיחים זה אפשרי ובצורה די פשוטה לרוב השטיחים. אם נהפוך את השטיח ונתבונן מקרוב, הדוגמה מורכבת מנקודות של קשרים בדיוק כמו בתמונה או מסך שמורכב מפיקסלים. כמובן שככל שהפיקסלים יותר קטנים התמונה יותר ברורה וחדה כך גם בשטיחים ככל שהקשרים קטנים יותר הדוגמה יותר ברורה עם יותר פרטים. כל קשר טורקי נראה מאחור כמו 2 פיקסלים כאילו 2 קשרים הכול בזוגות, כל קו דוגמה בשטיח ולו הדק ביותר של קשר אחד יראה קו של 2 קשרים ורק לרוחב השטיח ראה תמונה.

גב שטיח קשר טורקי

בתמונה זו לחץ להגדלה גב של שטיח קווקזי עתיק. קשר טורקי אני מצביע על קשר אחד לבן שהוא למעשה נראה כמו שני קשרים. שימו לב שכל קשר נראה כזוג קשרים . בין השורות עובר שני חוטי ערב מצמר צבע חום ולא כותנה לבנה כיאה לשטיחים עתיקים שהכותנה לא הייתה נפוצה אז.

ואילו קשר פרסי עם חוט ערב אחד או 2 רגילים בהצלבה כמו איורים 2-3   יראו מאחור 2 פיקסלים גם כמו קשר טורקי, אך רוב השטיחים הפרסיים יש 2 חוטי ערב אחד עבה ואחד דק שעובר בזיגזג כמו שבאיור 1 כתוצאה מכך על כל קשר שקשור על 2 חוטי שתי שכולם בקו אחיד עם כל חוטי השתי שבנול חוט אחד מהשניים נמשך פנימה ונסתר לנו מהגב. בתמונה זו שניתנת להגדלה היא חתך בהיטל צד שתוכלו לראות שתי שורות של חוטי שתי [הלבנים] שורה קרובה לבסיס השטיח שאותה נראה מהגב ושורה עמוקה יותר שתהיה מוסתרת על ידי שורת השתי שלידה גם לאור העובדה שהקשר הפרסי בחוט שתי אחד עושה חצי סיבוב ולא סיבוב שלם כמו בשתי שלידו נוצר מקום פנוי שהוא נדחף למעלה יותר.  וכך נראה מהגב של השטיח על כל קשר פיקסל אחד בלבד.

שטיח פרסי קום חתך היטל צד

בתמונה זו חתך היטל צד של שטיח פרסי מסוג קום ניתנת להגדלה. נוכל להבחין בשתי שורות של חוטי שתי [הלבנים] שורה קרובה לבסיס השטיח ושורה שלא נראה מגב השטיח  עמוקה יותר לכוון הבוהן שלי. חוט אחד למעלה וחוט אחד למטה וחוזר חלילה.

לסיכום - כך למעשה נבדיל בין סוגי הקשרים אם הקשרים בזוגות זה לרוב שטיח טורקי או קווקזי ואולי אולי קשר פרסי ואם הקשר בודד בטוח קשר פרסי. המומחים שבשטיחים מזהים את סוגי הקשרים כבר לפי שמות השטיחים.



בדף זה לא ניתן להוסיף תגובות אשמח לקבל תגובות והערות למאמר זה בסוף דף משטח מונע החלקה לשטיח.

במאמר זה הושקעו מאמצים רבים אין להעתיק ללא רשות כל הזכויות שמורות.

כותב המאמר ארז כהן 43 שנה במקצוע בחנות בעלת וותק 63 שנה דור שלישי למוכרי ומתקני שטיחים בתל אביב.



כהן שטיחים

רחוב המלך ג'ורג' 84 תל אביב

03-5286696

052-2946166