תיקון שטיח בעבודת מכונה


קרע בשטיח כרמל עבודת מכונה

           מאמר זה מתייחס לתיקון שטיחים בעבודת מכונה. לחץ כאן למעבר לתיקון שטיח בעבודת יד

כל שטיח עבודת מכונה סטנדרטי שבעולם ויהיה הטוב ביותר מצמר משובח, סינטטי, פוליפרופילן, הייט-סט או כל הרכב חומר אחר ארוג לרוב על חוטי שתי וערב בדומה לשטיח עבודת יד. 

חוטי הערב ברוב שטיחי המכונה הם אלו המקנים לשטיח את חוזקו וקשיותו, הם למעשה הבסיס או השלד של השטיח ונמצאים בכמות גדולה יחסית לפחות 20% ממשקל השטיח. הם גם נמצאים בבסיס השטיח ולא נראים לעין. 

החומר ממנו עשויים חוטים אלו הם חוט יוטה. סיב היוטה הוא זול לכן היצרנים משתמשים בו. חוט היוטה בדומה לתכונות חוט המשי נחלש עם השנים בעיקר כתוצאה של מגע עם מים או רטיבות לאורך זמן.

רטיבות זו יכולה להיגרם מכל סיבה שהיא כמו הצפה שהייתה לנו בעבר השטיח התייבש ושכחנו מזה, ניקוי בייתי באמצאות חומץ או שמפו לשטיחים, אפילו הלחות שיש באוויר בעיקר במישור החוף גם הם תורמים וגורמים לסיב לספוג רטיבות ולהיחלש.

חשיפה ממושכת לקרני השמש על בסיס יומיומי גם כן לא בריאה, ובשפה מקצועית עייפות החומר.

השילוב של העמילן [אשפרה - הדבק שמורחים בגב השטיח] שבשטיחי מכונה מקשים אף יותר את השטיח. קיפול חזק מדי, חבטות או כל טלטול חריג לשטיח פשוט שוברים אותו ויוצרים קרעים.

קרעים אלו מתחילים בדרך כלל להיווצר בקצוות שם הלחץ על השטיח גבוהה יותר ולאט לאט חודרים גם לתוך מרכז השטיח.

אזור רגיש נוסף הוא התפר של הקנטים עם צדי השטיח, בזמן תפירת הקנט לשטיח בעזרת מכונה המחט של המכונה מחוררת את חוטי היוטה שבבסיס השטיח והקנט מתנתק מהשטיח, זה קורה בעיקר בשטיחים הישנים יותר.

כאמור חוטי הערב עשויים מיוטה אך חוטי השתי בשטיחי מכונה עשויים מכותנה דקה והם נכנסים לחוטי הערב בהצלבה בדומה לשטיח קילים.

חוטי הצמר או הסינטטי שיוצרים לבסוף את הדוגמה נקראים ערימה או pile בתהליך הייצור הם נכנסים לתוך המעיין רשת שנוצר מהשתי וערב בלחץ וכל שורה מגינה על השורה שמתחתיה ולבסוף מריחת אשפרה בגב השטיח מונע מהם לצאת בזמן השימוש. מכוון שרק חוטי הערב העשויים מיוטה מתקשים ונחלשים עם הזמן ורק הם נשברים ויוצרים קרע הקרע ייווצר רק לאורך השטיח ולעולם לא לרוחבו אלא אם כן השטיח נארג באריגה הפוכה ואז הקרע יהיה לרוחב ולא לאורך. בשטיחי כרמל שלפעמים נארגו הפוך מסומן בחץ כוון הגלגול שהוא מכוון הקנטים.

איך נוכל למנוע קרעים בשטיח? 

ראשית לעולם לא לנקות שטיח בבית על ידי הרטבה, לא על ידי חברה שבאו לנקות את הספות ועל הדרך הציעו לנקות גם את השטיחים ולא ננקה בעצמנו על ידי חומץ או כל תכשיר שמפו לשטיחים אחר.

אגב חומץ הוא חומר חומצתי ולא מבצע פעולת ניקוי שטיח אלא הברקה בלבד. בבית יש לנקות רק עם שואב אבק.

השטיח נקרע מה עושים?

כאן זה תפקידו של בעל מקצוע, אך גם כאן לא כולם יודעים איך לתקן ולא לכולם יש ידיים אומנותיות וסובלנות לתיקון. רובם מחפשים קיצורי דרך ועבודה קלה ורק מדביקים מעין פלסתר מנייר עם דבק מגע שנדבק בגיהוץ לגב השטיח. פלסתר זה נקרא סרט חם והוא למעשה משמש לחיבור שטיחים מקיר לקיר, רוב מתקני השטיחים אימצו שיטה זו לתיקון שטיחים אוריינטליים. גיהוץ בחום נמוך מדי מדביק למחצה ואילו גיהוץ בחום גבוהה מדי שורף את הדבק ומפחית משמעותית את יעילותו. רוחב הסרט 10 ס"מ בלבד, אזורים חלשים בשטיח שמעבר לגודל זה מתוקנים על ידי הדבקה של שני סרטים זה לצד זה. לרוב תיקון שכזה נפתח או נקרע באזור שבין שני הסרטים. בקרעים קטנים של סנטימטר  שניים אולי זה מספיק , אך בקרעים גדולים יותר שלרוב נפלו גם שורות של צמר מפני השטיח או מספר קרעים קרובים זה לצד זה תיקון שכזה לא יעיל.

איך לתקן שטיח ואיכן כדאי למסור את השטיח לתיקון?

ראשית חייבים לתפור במומחיות את הקרע ולהצמידו חזק כך שלא ניתן יהיה לראות מפני השטיח שחסר שורה או שהדבק יזלוף לפני השטיח, ההדבקה מגב השטיח חייבת להיות עם בד חזק ודבק מיוחד לטקסטיל בעל גמישות אלסטי לחיזוק נוסף.

תפירה בשטיח מכונה מצריכה מיומנות אומנותית ידע וניסיון.

שטיחי מכונה קשים מהאשפרה ולהכניס מחט לשטיח שכזה זה כמו להכניס מחט לעץ, רוב מתקני השטיחים כאמור מדלגים על שלב הזה. אנו בכהן שטיחים פיתחנו שיטה ייחודית לתפירה קרעים שכאלה. אנו מומחים לתיקון שטיחים מכל סוג. 

ההדבקה מבוצעת עם דבקים אלסטיים גמישים המותאמים במיוחד לטקסטיל והכיסוי לדבק בגב השטיח מבוצע עם בד דריל קשיח. המודבק ומחוזק לשטיח ביחידה אחת ולא בטלאים ולא בנייר סרט חם ולא בבדי יוטה. 

אנו גם מחזקים את שולי השטיח, המקום שממנו מתחיל להיווצר הקרעים על ידי סרט מיוחד ברוחב הרצוי ובכך גם מונעים מהקנטים להתנתק מהשטיח. 

שטיח כרמל קרוע בשוליים צמוד לקנטים


מתמחים בתיקונים לשטיחי כרמל מסוגים רויאל, קינג, קינג דויד, קינג דויד ירושלים וכן שטיחי אודורוס, דיאמנט, שולטן וכל שטיח בלגי.

כל קרע שמתוקן על ידנו לא יפתח יותר ובאחריות

במקרים בהם יש מספר רב של קרעים בשטיח מעל עשרות רבות כלומר השטיח די רקוב מיסודו יש לשקול כדאיות התיקון.

לייעוץ והדרכה ניתן ליצור קשר עם ארז כהן  מכהן שטיחים תל אביב

טלפון 052-2946166