הדרכה לטיפול בשטיחים בזמן שיטפון

מאמר זה מתייחס לשטיח עבודת יד אך דרכי הטיפול דומים גם לשטיחי מכונה שבהם הצבעים יותר יציבים. בעת שיטפון בבית או הירטבות השטיחים מכל סיבה שהיא יש לטפל בהם במהירות וללא דיחוי.

ייבוש השטיחים בצורה טבעית בבית כמו בשמש לא תמיד יעיל ובימים חורפים שגם אז קורות רוב השיטפונות תהליך הייבוש עלול לארוך מעל לשבוע דבר הגורם לנזק לשטיח ולעיתים גם לריקבון ועובש, בייבוש איטי השתי מתקשה מקבל סוג של פטריה. שטיח רטוב נוטה גם להסריח, להתקשות והחלשות הסיבים. לטווח ארוך יותר נוצרים גם קרעים.

לכן ראשית כל יש להתקשר עם חברת ניקיון שטיחים מקצועית והם אוספים את השטיח למפעל ובאותה הזדמנות מנקים את השטיח מייבשים במהירות בחדר ייבוש מבוקר על ידי מפוחי חום ומרככים אותו.

לפי חוקי מרפי או המזל השיטפונות קורות דווקא בערב שבת או בשעות שהכול סגור ועלינו לפעול במהירות עד שנוכל להזמין בעל מקצוע, ולו גם לאור הסיבה שצבעי השטיח יכולים לגלוש, בעיקר הצבע האדום ואין קשר אם השטיח צבוע בצבעים טבעיים או סינטטיים, בשני המקרים יש חשש לזליגת צבעים אחד על השני לאחר הירטבותם. לכן דבר ראשון עלינו להוציא את המים מהר ככל האפשר עם הכלים והכוח שעומדים לרשותנו.  אם יש בבית שואב אבק רטוב יש לשאוב את המים ככל שניתן [ללא פילטר הבד אם יש בשואב כמובן ].אם אין שואב, ניתן ע"י מגב למשוך את המים החוצה עם כיוון הסיבים, בשטיחים קטנים ניתן לגלגלם ולהניח באמבטיה בעמידה   למשך מספר דקות וכך המים יורדים. אם השטיח לא נרטב כולו, חציו או פינה יש לוותר על שלב זה מחשש שמים צבועים יעברו לשאר השטיח שלא נרטב ויכתימו אותו. לאחר שביצענו את השלב הראשון של הוצאת המים, השטיח נשאר רטוב ולח אך לא סחוט במים,  גלישות צבע קורות בעיקר שהשטיח סחוט במים. בשלב זה ניתן לפרוס את השטיח על רצפה ישרה או במרפסת שמש במידת האפשר כאשר פני השטיח כלפי מעלה, בשום פנים לא להניח כשהפנים על הרצפה כי המים הצבועים שנשארו בשטיח יורדים למטה לקצוות הסיבים ויצבעו דווקא את החוטים שנראים לעין.
רק אם השטיח כמעט יבש ניתן ורצוי להפכו כשפני השטיח כלפי מטה, כדי לייבשו גם מהגב. אין להניח על מעקה או על כסאות ושולחנות מכוון ששטיח רטוב אלסטי ונוטה להימתח וכשיתייבש יקבל צורה מקומטת, או עם פס באמצע במקרה של תליה על מעקה. ניתן לשים גם מאוורר שיזרים רוח על השטיח או מזגן במצב חימום. וכמובן כל זאת עד להגעת בעל מקצוע , אין לוותר על ניקוי שטיח מקצועי בכל מקרה. ואין להשאיר שטיח רטוב יותר מיממה. שטיחים בעלי שתי צמר כמו אפגנים עלולים גם להתכווץ ולקבל "גלים" , תיקון שטיח שכזה ניתן למתיחה ולהחזירו למצבו הקודם. שטיחים שבהם הצבעים גלשו ועברו אחד על השני גם כן ניתנים לתיקון רסטורציה אך יש לקחת בחשבון שזהו תיקון יקר ויתכנו   שינוים בצבעי השטיח לאחר תיקון שכזה ראו דוגמא בתחתית הדף, לכן חשוב למנוע מצב של גלישת צבעים בזמן שהשטיח רטוב. שטיח משי רגיש מאד ועדין מאד, הצבעים של שטיחי משי ממש לא יציבים וגולשים מהר מאד לפעמים תוך מספר דקות, לא תמיד ניתנים לתיקון רסטורציה מחשש לאיבוד צבע טוטאלי, לכן לשטיחים כאלה יש לתת עדיפות בטיפול וייבוש מהיר, בשטיחים קטנים אפשר להיעזר בנייר סופג אין להשתמש במייבש שיער פן.

השטיח מבוטח ?
נזקי מים רובם מוכרים במקרה שהשטיח מבוטח, אך ישנם מקרים חריגים כמו למשל אם השארנו את השטיח בחוץ וירד עליו גשם או פתחנו בטעות עליו ממטרות בגינה, כיור סתום והמים גלשו ממנו החוצה. חברות הביטוח עלולות לעורר קשיים ולא לאשר מקרים אלו. יש שמאשרים רק בצרוף חשבונית תיקון מאינסטלטור. לכן יש לוודא קודם עם סוכן הביטוח שלכם. במקרה שהשטיח אכן מבוטח ישנם חברות ביטוח שאומרות ללקוחותיהם למי למסור את השטיחים, כלומר שולחים חברה מטעמם.

כאן המקום להתעקש ולדרוש את בעל המקצוע שאתם רגילים לעבוד עמו וסומכים עליו, גם אם חתמתם על ויתור מראש. בדרך כלל חברות הביטוח עושות הסכמים עם מפעלים למחיר זול והעבודה בהתאם. מהירות ההגעה של המנקה וטיפול מהיר מונע, יכולים גם לחסוך לחברות הביטוח מאות ואף אלפי שקלים.




שטיח אפגני שניזוק מהצפה וצבעיו גלשו.

אותו שטיח אפגני לאחר טיפול צבע - רסטורציה. 

הכותב ארז כהן מכהן שטיחים 0522946166