שטיחים רומנים

ר ו מ נ י ה  









רפובליקה בצפון מזרח האי הבלקני בדרום מזרח אירופה. גובלת עם אוקראינה ומולדובה בצפון, הונגריה במערב, סרביה ובולגריה בדרום ובחלקו המזרחי רצועת חוף לאורך הים השחור.  הבירה בוקרשט.
ערב מלחמת העולם השנייה חיו ברומניה כ 850,000 יהודים שמהם נותרו לאחר השואה רק כמחצית, במהלך המלחמה שיתפה רומניה פעולה עם גרמניה הנאצית וכמוה שמה לה למטרה לסלק את היהודים מרומניה שסבלו מאנטישמיות. עם סוף המלחמה עלו כ 200,000 יהודים מרומניה וממולדובה [ בסרביה לשעבר] וסייעו בבנייתה והקמתם של ישובים חדשים בארץ.
  ענף ייצור השטיחים באירופה בכלל לא מפותח בדומה למדינות ערביות באסיה, אך דווקא ברומניה ושכנתה מדרום בולגריה מסורת אריגת שטיחים יותר מ300 שנה. השטיחים בעיקר שטיחי קילים עם דוגמאות וצבעים ייחודים. למרות שהמבחר אינו גדול בחרתי לכתוב על השטיחים הרומנים מכוון שיש כאלו עדיין די הרבה בארץ ומהידע המועט שיש לי על שטיחים רומנים אכתוב בקצרה על שלושה אזורים או חבלים ברומניה. oltenia . transylvania . moldova.


שטיח אולטניה  oltenia


צפיפות קשרים: 

פני שטיח: צמר.

שתי: כותנה

ערב: צמר

מידות נפוצות: בעיקר קטנים.

חבל ארץ בדרום רומניה , עם תעשיית שטיחים די מפותחת. עיקר ייצור השטיחים הם שטיחי קילים באיכות גבוהה עם צמר טוב.

הדוגמאות משקפות טבע עם פרחים עלים עצים וציפורים. הצבעים טבעיים מצמחים והשטיחים נארגים במגוון גדול של צבעים.

טכניקת האריגה שונה במעט מאריגת שטיח קילים רגיל. אומנם האריגה עשויה משתי וערב אך הערב נוטה להסתובב יחד עם הדוגמא בפריטים קטנים כמו עלה או פרח, דבר המתאפשר תודות לשימוש בחוטים דקים.

בשטיח קשרים כמו בתמונה האמצעית הצמר איכותי וחזק, השטיחים עמידים מאד, דומים באריגתם לשטיח פרסי מסוג טבריז סוחרים רבים מכרו אותם כפרסים גם אודות החתימה בערבית שמבלבלת. אגב פרוש המילים שבחתימה שבדרך כלל מציין את שם האורג ואזור בפרס, כאן הם רושמים מילים כמו ברוך הבא, וברכות שונות.









שטיח טרנסילבניה  transylvania 


צפיפות קשרים: 80,000-160,000

פני שטיח: צמר.

שתי: צמר.

ערב: צמר.

מידות נפוצות:

חבל במרכז ומערב רומניה עם מסורת ארוכת שנים באריגת שטיחים, השטיחים העתיקים דומים יותר לשטיחים התורכים. אריגה נקיה ויפה צמר חזק ועמיד. ייצור השטיחים המסחרי יותר החל משנות השבעים והשמונים.

ולארץ כמעט ולא יובאו. הצבעים חמים ודוגמאות בעיקר פרחים.










שטיח בסרבי מולדובה moldova 


צפיפות קשרים: לא רלוונטי.

פני שטיח: צמר

שתי: כותנה

ערב: צמר

מידות נפוצות: הכול, הרבה צרים וארוכים.

חבל ארץ בצפון מזרח רומניה כיום נקראת מולדובה , בסרביה לשעבר אך לגבי שטיחים השם בסרביה עדיין נשאר.

השטיחים שאני מכיר מאזור זה הם קילימים בלבד לא ידוע לי אם נארגו שם שטיחי קשרים. השטיחים הקילימים הם בדוגמאות ייחודיות לאזור זה ,ולא דומים כלל לשטיחי הקילים שנארגים בדרום המדינה.

פרחים גדולים לפעמים גם פרח או שניים על פני כל השטיח מעין שושנה גדולה בצבעים אדומים וורודים עם כמה עלים ירוקים מסביב, ברקע שחור. 










הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.