ניקוי שטיח

            ניקוי שטיח - ניקוי שטיחים - ניקוי שטיחים מקצועי


מאמר העוסק בניקוי שטיח עבודת יד או מכונה על ידי חברה שמתמחה בתחום טיפים, המלצות, היכן ומתי לנקות.
כדי לשמור על השטיח שלנו הוא מצריך טיפול ואחזקה שוטפים. כיצד נטפל בשטיח ומה נכון לעשות.
ראשית ניקוי וטיפול בשטיחים בבית יבוצע אך ורק על יבש למעט שטיחים מקיר לקיר. באמצעות שואב אבק רגיל. אין צורך להשקיע בשואבים יקרים שאף עלולים לגרום לנזק. השאיבה תבוצע אחת לשבוע או לפי הצורך, יש לעבור על כל אזורי השטיח אפילו מתחת לספות או שולחן גם אם נדמה לנו שהאזור נקי, וזאת כדי למנוע דגירה של עש.
הפיכת השטיח ושימוש מהגב במידה ואפשרי למשך מספר ימים ולפחות פעם בשנה. הוצאה וחשיפה לקרני השמש במידה ואפשרי למשך יום אחד, אפשר גם שהוא הפוך מחשש לדהייה וזאת גם כן לפחות פעם בשנה. אין לנקות בבית על ידי חומרים רטובים כמו שמפו לשטיחים או חומץ שהוא חומר מנוגד לסבון או כל חומר רטוב אחר ובוודאי שרחיצה שטיפה של שטיחים על גגות אסורה ואף גורמת לנזק בלתי הפיך, שכן הרטיבות כתוצאה מייבוש האיטי תחדור לשטיח ותגרום לריחות לא נעימים, לריקבון או היחלשות חוטי השתי, התקשותו ובשלב מאוחר יותר יופיעו קרעים. מאמר נפרד בנושא  תיקון שטיח. וכמובן החשש הגדול ביותר לשטיחים רטובים הם גלישות הצבע

במקרים בהם יש חול ואבק בשטיח השואב הביתי לא מסוגל להוציא, רטיבות כתוצאה מניקוי רטוב רק "תדביק" אותו יותר לשטיח כמו בוץ יבש ועלול לגרום להתקשות הסיבים וגם כן לקרעים. כמובן שאין להזמין חברה שתנקה את השטיח בבית כי אז הרטיבות שתחדור לשטיח הרבה יותר גדולה ומזיקה, תנאי הייבוש בבית לא נכונים לא יעילים ולא משתווים לחדרי ייבוש מהירים ומבוקרים שיש רק במפעל. הוצאת חול ואבק ללא ציוד מיוחד שיש רק במפעל היוצר ענני אבק לא יעילה בניקוי ביתי אפילו בעזרת שואב תעשייתי. במקרה של כתמים או שפיכה של נוזלים, יש תחילה להוציא את הנוזלים מהר ככל שאפשר, ניתן להיעזר בנייר סופג להבריש בשמפו לשטיחים עם כוון השיער ורק באזור הנגוע ומיד לייבש בשמש אם אפשרי או על ידי פן לשיער.
חומץ כלל לא יעיל ולא מבצע פעולת ניקוי בשטיחים מצמר, אלא פעולת הברקה או ייצוב צבע בלבד.
בכל מקרה של כתמים עקשנים ומצבי ניקוי שטיח מפיפי של כלב וכל שתן של חיות מחמד או אחת למספר שנים לפי הצורך כפי שיוסבר בהמשך. יש לשלוח את השטיח לניקוי וחיטוי מקצועי.
שתן כלב - במצבים בהם הכלב עשה פיפי על השטיח ויש ריחות חריפים לא לנסות לנקות בבית, מלבד הוצאת הנוזל על ידי נייר סופג במקרה והשתן לא יבש, או לפזר טלק שיספוג את השתן ואבקת סודה לשתייה לנטרול הריח. שתן הוא חומר חומצתי המצריך טיפול וחומרי חיטוי מיוחדים הנמצאים ומתאפשרים בתנאי מפעל בלבד.
מכוון ששטיח עבודת יד בדרך כלל אינו זול לניקוי מקצועי אחת השאלות הנפוצות שאני נשאל על ידי הלקוחות,
כל כמה זמן יש לנקות את השטיח?
ברוב הספרות שאני קורא בנושא, התשובה היא אחת לשנה גם אם השטיח אינו מלוכלך. אך האמת היא שהתשובה לשאלה זו יותר מורכבת ותלויה בכמה גורמים שמשפיעים אחד על השני. כמות הלכלוך שהשטיח סופג בפרק זמן מסוים לעומת סוג השטיח עצמו. ישנם שטיחים שכמות מרובה של ניקויים יכולה לגרום לשחיקה מוגברת ולעומת זאת ישנם שטיחים שיכולים לנקותם מספר פעמים בשנה ודבר לא משפיע עליהם. מנגד ישנם שטיחים שסופגים כמות של אבק ולכלוך תוך פרק זמן קצר לעומתם שטיחים שכמעט ולא מתלכלכים גם לאחר מספר שנים.

ואכן נשאלת השאלה מתי יש לשלוח את השטיח לניקוי מקצועי?

כבעלי השטיח ראשית אנו נחליט אם הגיע הזמן לנקות את השטיח לעיתים לכלוך וריחות נראים ומורגשים בברור. אך תמיד נוכל להיעזר בבעל מקצוע ובעל מקצוע הגון יחליט אם השטיח זקוק לניקוי או לא, אם הניקוי יטיב עמו או לא. הבדיקה נעשית על ידי ראיה כללית, מצב הצמר אם הוא דחוס ודבוק, גמישות השטיח, כמובן שלכל שטיח יש גמישות שונה מומחה בעל ידע וניסיון ידע לזהות את הגמישות הרצויה לאותו שטיח, ולבסוף מספר השנים שעברו מהניקוי האחרון אך רצוי לא יותר מארבע שנים גם אם השטיח נראה נקי.
חשיבות של ניקוי מקצועי לשטיח מרובה. מכוון ששטיח סופג בבית לחות רטיבות ושומניות אפילו אם נראה לא מלוכלך הניקוי מחזיר לו ברוב המקרים את הרכות הגמישות והברק הרצויה ומונע הצטברות של חול ואבק שגורמים גם לשחיקה מוגברת לשטיח. ישנם שטיחים שמרוב לכלוך משקלם כפול ממה שצריך להיות וגם אם הופכים אותם ודורכים עליהם הפוך אבק לא יוצא, לבעל השטיח מבחינתו השטיח נקי. במקרים אלו למעשה האבק והחול נדבקו עמוק לתוך סיבי השטיח במצב של בוץ יבש ומסרב לצאת, השטיח גם קשה ולא ניתן לקיפול. ישנו פתגם בפרסית הומוריסטי שפירושו "מה שהשטיח אכל ולעולם לא חרבן". ובכן במקרים כאלה השטיח עובר ייבוש ריכוך ואיבוק בדרגת חבטה גבוהה ועוד תהליכים במטרה להוציא את החול והאבק ככל שניתן.

מה הוא ניקוי יבש לשטיחים? 

ניקוי יבש מבוצע לשטיחים במקרים חריגים בהם הצבעים לא יציבים או ניקוי שטיחים מקיר לקיר שלא ניתן להרטיבם עקב תנועה של מבקרים בלתי פוסקת כמו בבתי מלון, התהליך מתבצע על ידי פיזור של אבקה כימית על פני השטיח, המתנה של מספר דקות כדי לאפשר תהליך של פירוק חומרים אורגנים או שומן ולבסוף שאיבה, ניקוי שכזה הרבה פחות יעיל ואיכותי.

היכן למסור את השטיח לניקוי ?

בחיפוש בגוגל נקבל עשרות תוצאות לחברות שונות שמתמחות בניקוי שטיחים, על מי עלינו לבחור?

חשיבות רבה גם למי מוסרים את השטיח לניקוי כמו שלא לכל חייט ולא לכל מעצב שיער יש אותה עבודה, גם מלאכת הניקוי מצריכה המון ידע ניסיון והכרת סוגי השטיחים ומניעת נזקים לשטיחים רגישים. ידע זה נרכש בעשרות שנים של ניסיון. שימוש בחומרי ניקוי איכותיים והתאמתם לסוג הסיב.  ציוד משוכלל והדבר החשוב ביותר א מ י נ ו ת.
מחיר זול מדי לניקוי שטיח כולל הובלה מעורר חשד לאיכות הניקוי. זכור - ניקוי לא מקצועי עלול לגרום לנזק בלתי הפיך.

שלבי הניקוי
תהליך הניקוי כולל ריכוך איבוק ושאיבה שהוא הוצאת האבק. השלב החשוב ביותר בניקוי וצריך להיעשות על ידי חבטות בגב השטיח כשהוא הפוך על רשת במינון ועוצמה נכונים לפי סוג השטיח ומצבו כדי למנוע מצב של קרעים. אחרי האיבוק, שלב הקרצוף גם כאן חשיבות לאיכות החומרים והתאמתם לסוג הסיב צמר משי או סינטטי חשובה ביותר. ישנם גם מקרים מיוחדים של טיפול בריחות שתן וחיטוי. או חיטוי עש השטיחים וכן ניקוי שטיחים רטובים כתוצאה משיטפון.
ולבסוף שטיפה סחיטה סירוק וייבוש מהיר בחדר ייבוש מקצועי ומבוקר.
חשיבות ניקוי שטיחים גם לאוויר נקי יותר, חיטוי מקרדית האבק, הרגשה כללית טובה, ריכוך לגמישות הצמר ואריכות חייו של השטיח.
מנקה שטיחים מקצועי עם ניסיון בתחום יידע לתת לכל שטיח את הטיפול המגיע לו, יידע לזהות בעיות ולמנוע אותם כמו גלישות צבע, קרעים, התכווצות שטיחי שתי צמר, הצהבות לשטיחים בהירים ועוד רבים.
 מאמר ניקוי שטיח משי.


בכהן שטיחים רחוב המלך ג'ורג' 84 ת-א   03-5286696    052-2946166


חנות שטיחים משנת 1962 יידע וניסיון רב בתחום ניקוי ותיקון שטיחים. מובטח לכם טיפול בשטיח ברמה גבוהה ביותר.
בדיקה ותיקון כל פרט קטן לפני החזרה ללקוח לרוב ללא תוספת תשלום. ניקוי שטיחים מקצועי ואחראי שמשאירים את המתחרים הרבה מאחור. בכהן שטיחים מבחר חוטי צמר עצום איכותי ובלעדי המותאם במיוחד לתיקון שטיחים.

חוטי צמר - לפני מספר שנים מתקני השטיחים היו רוכשים את חוטי הצמר לצורך התיקונים דרך מפעלים לייצור שטיחים. כיום עקב סגירת כמעט כל מפעלי השטיחים בארץ והמעבר לייצור שטיחים סינטטיים, מתקשים מתקני השטיחים המעטים שנשארו בענף להשיג חוטי צמר [ חוטי צמר מחנויות סריגה לא מתאימים לתיקון שטיחים ]. לכן רובם מתקנים עם חוטים אקריליים סינטטיים, חוטים אלו לא תמיד משתלבים ומתאימים למרקם הצמר שבשטיח, בשימוש נוצר "כדוריות" של פלומה, וצבעם דוהה ומשנה גוון.  יש לוודא עם מתקן השטיחים עם איזה סוגי חוטים יבוצע התיקון. אנו בכהן שטיחים רכשנו בכמות גדולה חוטי צמר איכותיים ביותר משטיחי כרמל בעזרתו של מר חיים איתני הבעלים של שטיחי כרמל שהוא גם חבר ילדות של אבי בנימין כהן עוד מימי ילדותם באפגניסטן. החוטים משובחים תוצרת ניו זילנד  וכן חוטים תוצרת טורקיה. במבחר צבעים רב שיתאימו לתיקון כל שטיח עבודת יד שלכם.

חוטי צמר לשטיח

  חוטי צמר לשטיחים איכותיים ביותר


בשטיחים עבודת מכונה כמו שטיחי כרמל ובלגים ישנם מספר מרכיבי חומרים, שניים העיקרים הם .
1. שטיחים מצמר. בדומה לשטיח עבודת יד
2. שטיחים סינטטיים. שמאד פופולריים בשנים האחרונות בשל מחירם הזול.
בניקוי שטיחים מצמר הסיב מזדקף ועולה חזרה למעלה ואילו בסיב סינטטי הסיב שוקע בשימוש ונשאר כך גם לאחר הניקוי.
בשטיחים סינטטיים מסוג פוליפרופילן שמאד זולים יש לשקול כדאיות הניקוי לעומת קניית שטיח חדש.

אחסנה - כדי לאחסן שטיח יש לאווררו בשמש למספר שעות במידה ואפשר, לנקותו היטב ולגלגל אם רוצים אפשר לעטוף בסדין או כל בד נושם אחר אך לא בניילון כי שטיח צמר הוא חומר חי שצריך אוויר, לתקופות קצרות של מספר שבועות בודדים ניתן לאחסן גם בניילון ולנקב מספר חורים בניילון כדי למנוע הזעת הצמר וריחות לא נעימים . רצוי להניח בשכיבה ובמקום יבש ומאוורר. שטיחים רכים כמו קילים ניתן גם לאחסן בקיפול.
אפשר לפזר גרגרי פלפל שחור אנגלי או עלי רוזמרין נגד עש השטיחים אך לא נפטלין שנאסר על ידי משרד הבריאות כחומר מסרטן. הדרך הבטוחה והטובה ביותר היא לפתוח ולבדוק שהכול בסדר מדי מספר חודשים.

מומלץ להניח מתחת לכל שטיח רשת למניעת החלקה משטח מונע החלקה, בעיקר לשטיחים ישנים ושחוקים שכן הם עוזרים גם להפחתת  השחיקה וספיגת לחות מהרצפה בנוסף לצד הבטיחותי של מניעת החלקה.


 כל הזכויות שמורות © אין להעתיק מאמר זה או חלקים ממנו.


         על כותב המאמר "ניקוי שטיחים": ארז כהן מכהן שטיחים רחוב המלך ג'ורג' 84 ת-א 03-5286696 .
    בן 59 דור שלישי בענף ליוצאי אפגניסטן, בעל ידע וניסיון נרחב בניקוי ותיקון שטיחים, זיהוי שטיחים ושטיחים עתיקים.